کد مطلب:1574 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:295

نقد و نسیه


2112- اگـر جـنسی را نقد بفروشند , خریدار و فروشنده بعد از معامله می توانند جنس و پول را از یكدیگر مطالبه نموده و تحویل بگیرند و تحویل دادن در منقول مانند فرش و لباس و غیر منقول مانند خانه و زمین بـاین است كه دست از آن چیز بردارد , و طوری آن را در اختیار طرف قرار دهد كه چنانچه بخواهد بتواند در آن تصرف كند و این معنی به اختلاف موارد مختلف می باشد.



2113- در مـعـامله نسیه باید مدت كاملا معلوم باشد , پس اگر جنسی را بفروشد كه سر خرمن پول آن را بگیرد , چون مدت كاملا معین نشده معامله باطل است .



2114- اگر جنسی را نسیه بفروشد , پیش از تمام شدن مدتی كه قرار گذاشته اند , نمی تواند عوض آن را از خـریـدار مطالبه نماید , ولی اگر خریدار بمیرد و از خودش مال داشته باشد , فروشنده می تواند پیش از تمام شدن مدت , طلبی را كه دارد از ورثه او مطالبه نماید.



2115- اگـر جنسی را نسیه بفروشد , بعد از تمام شدن مدتی كه قرار گذاشته اند , می تواند عوض آن را از خـریـدار مطالبه نماید , ولی اگر خریدار نتواند بپردازد , باید او را مهلت دهد , یا معامله را فسخ كند و در صورتی كه آن جنس موجود است پس بگیرد.



2116- اگـر بـه كسی كه قیمت جنس را نمی داند , مقداری نسیه بدهد و قیمت آن را به او نگوید , معامله باطل است .



ولی اگر به كسی كه قیمت نقدی جنس را می داند نسیه بدهد و گرانتر حساب كند , مثلا بگوید جنسی را كـه به تو نسیه می دهم تومانی یك ریال از قیمتی كه نقد می فروشم گرانتر حساب می كنم و او قبول كند اشكال ندارد.



2117- كسی كه جنسی را نسیه فروخته و برای گرفتن پول آن مدتی قرار داده , اگر مثلا بعد از گذشتن نصف مدت , مقداری از طلب خود را كم كند و بقیه را نقد بگیرد اشكال ندارد.